Uświadomienie dzieciom wartości odźywczych jaj oraz ich wszechstronnego zastosowania w kuchni. Wykonywanie prostych potraw z jaj kurzych ( kogel-mogel, bezy )
Dobra kucharka trzyma w lodówce jajka- konspekt zajęcia dla dzieci pięcioletnich. CELE GŁÓWNE: Wykonywanie prostych potraw z jaj kurzych. Zapoznanie z wartościami odżywczymi jaj.
POMOCE: surowe żółtko jaja kurzego w kubeczku dla każdego dziecka, łyżeczki, cukier, miska, trzepaczka do jajek, blacha do pieczenia ciast, chusteczka do włosów i fartuszek dla każdego dziecka, serwetki, ilustracja przedstawiająca stół, na którym znajdują się potrawy wykonane z jaj lub ich datkiem, jedno jajo surowe, jedno jajko gotowane na twardo, szklanka z wodą, kaseta magnetofonowa z nagraniami utworów zgromadzonymi przez stowarzyszenie KLANZY.
LITERATURA: Wiersz J. Brzechwy -„ Jajko”
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
Dzieci ubrane w fartuszki i chusteczkach na głowach siedzą na dywanie na wprost tablicy ściennej. 1. Wysłuchanie treści wiersza J. Brzechwy „ Jajko”
Jajko Było sobie raz jajko mądrzejsze od kury. Kura wyłazi ze skóry, Prosi, błaga, namawia: „Bądź głupsze !” Lecz co można poradzić, kiedy ktoś się uprze? Kura martwi się bardzo i nad jajkiem gdacze. A ono powiada że jest kacze
Kura prosi serdecznie i szczerze: „ Nie trzęś się, bo będziesz nieświeże”. A ono właśnie się trzęsie I mówi, że jest gęsie.
Kura do niego zwraca się z nauką. Że jajka łatwo się tłuką. A ono powiada, że to bajka. Bo w wapnie trzyma się jajka.
Kurcze czule namawia: „Chodź, to cię wysiedzę”. A ono ucieka za miedzę, Kładzie się na grządkę pustą I oświadcza, że będzie kapustą. Kura powiada: „Nie chodź na ulicę, Bo zrobią z ciebie jajecznicę”. A jajko na to najbezczelniej: „Na ulicy nie ma patelni”.
Kura mówi: „Ostrożnie! To gorąca woda!” A jajko na to: „Zimna woda! Szkoda!”
Wyskoczyło do ukropu z miną bardzo hardą I ugotowało się na twardo.
2. Rozmowa z dziećmi na temat treści wiersza. Zwrócenie uwagi na to, co się stało z jajkiem gdy wpadło do wrzątku. Porównanie surowego i gotowanego jajka. Zadanie dzieciom pytania, czy orientują się, jakie potrawy można wykonać z wykorzystaniem jaj. Wysłuchanie propozycji dzieci. Przedstawienie ilustracji, na której znajdują się potrawy z jaj. Uświadomienie dzieciom tego, iż jaja mają różne zastosowanie w sztuce kulinarnej. Mogą być podawane jako dania główne i jako dodatek do różnych potraw, ciast. Jaja są produktem wysokowartościowym, znajdują się w nim wszystkie składniki odżywcze potrzebne do życia, dlatego tak chętnie są wykorzystywane w kuchni.
3. Zaproponowanie dzieciom samodzielne wykonanie prostych potraw z jaj: kogla- mogla i ciastek – bezy. Przypomnienie dzieciom zasad higieny, obowiązujących podczas sporządzania posiłków. Dokładne umycie rąk w łazience. Zgromadzenie się dzieci wokół stołu. Nauczycielka informuje je, że zanim zaczniemy wykonywać jakiekolwiek potrawy z jaj, należy sprawdzić ich świeżość np. poprzez zanurzenie w szklance zimnej wody i sparzyć wrzątkiem w celu zabicia ewentualnych bakterii salmonelli. Po wykonaniu owych czynności nauczycielka rozbija dla przykładu jedno jajko, oddzielając żółtko od białka. Wyjaśnia jak wykonać kogel- mogel. Następnie informuje, że dobra kucharka nie marnuje niczego w kuchni, dlatego do białek dodaje cukier i ubija trzepaczką na pianę. Chętne dzieci, pomagają w tym nauczycielce. Z uzyskanej piany, dzieci wraz z nauczycielką formują na blasze do pieczenia bezy, które wędrują do kuchni w celu upieczenia.
4. Dzieci siadają do stolika i wykonują kogel- mogel według wskazówek nauczycielki. Po zakończonej pracy dzieci wycierają stoliki.
5. Ułożenie przez dyżurnych na środku stoliku serwetek w stojakach. Spożycie przygotowanego deseru zgodnie z zasadami savoir vivre.
6. Przyniesienie do sali przez panią kucharkę gotowych ciastek ( zjedzenie ich na podwieczorek).
7. Posprzątanie ze stołu po skończonym posiłku.
8. Zaproszenie dzieci do udziału w zabawie przy muzyce pt. „ Ciasto” (KLANZA) - 8 x wysypywanie mąki do miski - 8 x otrzepywanie rąk ( ręka o rękę ) - 8 x otrzepywanie rąk o nogi - 8 x wrzucanie sera - 8 x rozbijanie jajek - 8 x mieszanie - ugniatanie - wałkowanie - posypywanie - do pieca.
Opracowała mgr Edyta Walentek
z Miejskiego Przedszkola Nr8 w Piekarach Śl. |